Författare: Assar Andersson

Titel: Det saknas en färg på Dalis palett

År: 2017

Antal sidor: 158

Förlag: Rekoförlag

ISBN: 9789186999100

Assar Andersson har tidigare utkommit med trilogin om den hemske Allan Börjesson, Flickan i fönstret, Återbetalningen och Jakten (2011) Den fristående delen Allan Börjesson utkom (2014). Källa: Reko förlag.

Boken handlar om Anders och hans sjuårige son Leo, och hur deras liv förändras när Leos mamma och Anders fru Linda dör. När de väl börjat hitta tillbaka till vardagen, blir Leo sjuk i en svår blodcancer. Läsaren får följa Leos sjukdom och cellgiftsbehandling utifrån pappa Anders tankar. Det är han som är berättarrösten i boken och på ett enkelt sätt beskriver han sina tankar och sina kontakter med läkare och sjuksköterskor på Lunds sjukhus där Leo får sin behandling. Som läsare får du även följa pappa Anders tankar om framtiden och vad han tänker om Leo inte skulle klara av behandlingarna.

Den här boken är skriven på ett helt annat sätt än vad Assar Andersson brukar skriva, då är hans språk svårare med långa meningar och många olika karaktärer figurerar. När det gäller Det saknas en färg på Dalis palett är meningarna korta och språket väldigt lättläst. Boken är otroligt sorglig, det är svårare att läsa om ett litet barn som kämpar mot cancer än en vuxen, även om sjukdomen är lika fruktansvärd för alla dem som får den. Jag själv som varit anhörig till en cancersjuk vuxen som genomgått samma behandling som Leo, mindes alla biverkningar som en cellgiftsbehandling ger. Var tvungen att lägga ifrån mig boken ofta, för jag blev både så illa berörd av lille Leos öde och av de minnen som dök upp från den tid som min cancersjuka anhöriga genomgick dessa behandlingar. Denna korta, lättlästa bok, tog lång tid att läsa för mig. Boken var skriven med mycket känslor och jag kan inte tänka mig att någon läsare kunnat läsa den rakt igenom utan att stanna upp och tänka på hur livet kan ta snabba vändningar. Ingen vet vad som händer nästa dag och det är väl tur att man inget vet. Jag tycker att Det saknas en färg på Dalis palett är en bok som de flesta bör läsa, för det kan hända vem som helst att ens älskade barn insjuknar. Det sker inte ofta, men ingen vet i förväg vilka barn som får cancer och denna bok väcker eftertanke om hur skört livet kan vara. En riktigt viktig bok, men även sorglig.

När det annars gäller Assar Andersson skrivsätt, föredrar jag när han skriver långa meningar och med ett svårare språk. Men som jag ger denna bok högsta betyg, för den tar upp ett ämne vi inte gärna talar högt om.

Kristina Simar

Bokrecensioner 2017

Författare: Mariette Lindstein

Titel: Sektens barn

Antal sidor: 431

År: 2017

ISBN: 978913715049

Förlag: Forum

Mariette Lindstein, född 1958, gick som tjugoåring med i den kontroversiella scientologirörelsen. Under tjugofem års tid arbetade hon på alla nivåer i kyrkan, inklusive toppen av hierarkin, på, dess högkvarter utanför Los Angeles. 2004 rymde hon.

I dag bor Mariette i Sverige och arbetar som författare och föreläsare på heltid – hon har vigt sitt liv åt att upplysa andra om sektproblematiken. Böckerna om sekten ViaTerra baseras på hennes upplevelser från scientologikyrkan och har fått stort genomslag. Källa: (Forum).

Så har den sista delen om sekten ViaTerra, deras karismatiske ledare Franz Oswald och vissa av de medlemmar sekten har/haft kommit ut.

När berättelsen börjar har den gått femton år sedan Sofia lyckades fly från sekten ViaTerra på Dimön. Av Franz Oswald har hon inte hört någonting, och nu börjar hon känna sig säker på att han lämnat henne i fred för alla framtid. Men …

Under stormen Hercules, förstörs det härbärge som Sofia numera driver tillsammans med Anna Hedberg, som också hoppat av från ViaTerra. Ett härbärge där unga människor som flytt från sekter får bo. Sofia är numera gift med Benjamin och tillsammans har de dottern Julia, som snart blir sexton år. En stark tjej som vet vad hon vill, dock inte alltid till mammas glädje.

I och med stormen dyker Franz Oswald upp i Sofias liv igen. Han erbjuder henne ekonomisk ersättning så härbärget kan byggas upp. Sofia vill inte ha någonting med honom att göra, och tackar nej. Men så lät blir hon inte av med honom, han har fortfarande stor makt i Sverige, folk lyssnar på honom och han blir inbjuden till olika tv-program. Sofia blir fången i hans nät igen, hans nät full av makt och lögner. Han säger till Sofia att hon nu får ge ut den bok som hon skrivit om hans släkt, men bara om hon stryker vissa uppgifter om honom som hon skrivit. Även där lyckas han ha en hållhake på hennes.

Det blir upptakten till ett ofrivilligt samarbete mellan Sofia och Franz Oswald igen, och nu drar han även in Sofias dotter Julia in i det hela. Julia som givetvis Franz lyckats charma, kan inte förstå varför hennes mamma tycker så illa om denne charmige och karismatiske man. De får kontakt, och han lyckas få henne att besöka honom på Dimön. Julia kan inte alls för sitt liv, trots de rykten som förekommer tro att han kan vara farlig och givetvis tar nyfikenheten överhand och en dag beger hon sig till Dimön.

Samtidigt får läsaren följa Franz Oswalds tvillingpojkar Vic och Thor, det är Thor som berättar hur de uppfostras enligt sektens regler till att bli trofasta soldater. Ju äldre Thor blir börjar han tvivla och han börjar på egen hand gräva i vad som egentligen pågår på ViaTerra och vem hans far egentligen är.

Ja, detta var den sista delen i trilogin om sekten ViaTerra, deras ledare Franz Oswald och Sofia, den kvinna Franz aldrig kan glömma och nu när det gått femton år utan att hört av sig dyker han upp igen. Som de två andra delarna är denna sista del också riktigt spännande, en riktig bladvändare. Mariette Lindstein har verkligen lyckats fånga läsaren med sitt estetiska språk och de cliffhanger som förekommer efter varje kapitel. Det är svårt att sluta och läsa, ibland kommer jag på mig att hålla andan för det är så spännande. I och med att dramatiken stegras läser jag även fortare och fortare, måste bara veta vad som komma skall. Hela tiden vänder handlingen och nya överraskningar gällande karaktärerna dyker upp. Kan man egentligen lita på någon av dem, mer än Sofia? Givetvis inte, inte ens på hennes närmaste vänner. Julia som är en bestämd tjej på sexton år, vet hur hon kan lura sin mamma och när hon i god tro beger sig till Dimön för att träffa Franz Oswald, ja då är spänningen outhärdlig. Hur kommer det att sluta? Kommer Franz Oswald att vara den gentleman som han sagt till Julia att han kommer att vara när hon kommer dit. Han vill ju bara visa henne de vackra omgivningarna på Dimön, men han har vissa kriterier om vad hon ska ta med henne.

Det känns svårt att lämna miljön och karaktärerna nu när den sista delen är slut, men jag är helt säker på att Mariette Lindstein kommer att ge oss läsare många, många spännande läsupplevelser i framtiden. Hon är på väg att bli en Sveriges nya bästsäljare när det gäller spänningslitteratur. Du som ännu inte läst trilogin om ViaTerra, tveka in en sekund utan läs trilogin nu, än är sommaren inte slut.

Kristina Simar

Författare: Mariette Lindstein

Titel: Sekten som återuppstod

År: 2016

Antal sidor: 408

Förlag: Mörkersdottir

ISBN: 9789175990835

Mariette Lindström är född och uppvuxen i Halmstad. Som tjugoåring gick hon med i den kontroversiella Scientologikyrkan och arbetade under tjugofem års tid på alla nivåer i kyrkan inklusive toppen av hierarkin på dess högkvarter utan Los Angeles.

2004 lyckades Mariette fly under dramatiska omständigheter och arbetar nu med sektfrågor och sitt författarskap på heltid.

Mariettes debutroman Sekten på Dimön blev snabbt en bästsäljare och har redan sålts till utlandet. Källa: (Mörkerdottirs förlag).

Efter att varit i sektens Via Terras våld har Sofia Baum lyckats fly och försöker skapa sig ett nytt liv. Det är mycket svårare än hon trott. Folk fördömer henne, själv är hon misstänksam mot många människor och hon drömmer ofta mardrömmar.

Via Terras ledare, Franz Osvald sitter i häktet och väntar på rättegång. Han har fått Anna-Maria Callini som försvarare och hon blir totalt duperad av honom. Han ser till att hon blir förälskad i honom och ger henne förhoppningar om ett liv tillsammans, bara hon får ut honom. Hon gör allt vad han ber henne om, även om det går utanför hennes roll som försvarsadvokat.

Sofia bestämmer sig för att flytta till USA, San Francisko, under en period och får jobb på ett bibliotek där, som hon trivs väldigt bra på. Sakta börjar hon komma tillbaka till livet och vågar tro på människor igen. Hon har regelbunden kontakt med Simon som fortfarande bor på ön. Han försöker hjälpa sektmedlemmar att fly, något som är lättare sagt än gjort. Han hälsar även på Sofia i USA.

När Sofia bott i USA i flera månader och inte hört något från Franz Osvald börjar hon bli säker på att han äntligen lagt henne åt sidan och fokuserar helt på sekten.

Plötsligt dyker en trevlig kille, Mattias, upp på biblioteket, han studerar i USA, men ska snart resa hem. De börjar umgås mer och mer och inleder ett förhållande. Sofia mår bra och känner att hon vill resa hem till Sverige igen. När Benjamin föreslår att de ska åka hem en dag tidigare och umgås bara de två den sista natten innan hon åker hem till sina föräldrar, säger hon glatt ja.

Sagt och gjort de åker hem och till Mattias lägenhet. De dricker vin, men plötsligt svartnar det för Sofias ögon …

Mariette kan verkligen fängsla sina läsare med sitt engagerande språk, och bra gestaltning, där varje kapitel slutar med en cliffhanger. Boken är svår att lägga ifrån sig, så även om den är på cirka 400 sidor går den fort att läsa. Själv satt jag på helspänn hela tiden, kände ilska mot Osvald och blev irriterad på hans advokat som han kunde charma så lätt. Kände hon aldrig sig osäker på honom? Tydligen inte. Kanske man blir så förblindad av kärlek när en man som Osvald vet hur han ska få en kvinna beroende av henne. Det är en skrämmande berättelse om hur beroende människor kan bli av en sekt. Har man en gång blivit medlem, är det svårt att komma därifrån. Detta belyser Mariette Lindstein på ett perfekt sätt. Detta är en bok som även bör läsas i skolor, detta för att många i tonårsåldern har svårt att hitta sig själva i dag. Är det vilsna, har svårt med kompisar eller hemma, jag då är det så lätt att bli manipulerad av en duperande, stilig sektledare och de tar gärna sin tillflykt till en sekt. Sedan är de fast.

Nu har även Mariettes sista bok i denna serien, Sektens barn kommit ut och den ser jag med spänning fram emot att läsa.

Sedan hoppas jag Mariette Lindstein fortsätter skriva böcker för hon är en mycket inspirerande och suverän författare.

Kristina Simar